Letní QRP závod a Alpe Adria VHF contest z Marmolady 3265/3342m asl 2014

WWLs: 22
DXCCs: 6
AVG: 225 pts/qso

Kolik my už jsme toho v klubu kolem Marmolády namleli a nikdy tam nakonec nevyrazili...V roce 2001 mě nadchnul článek v Radiožurnálu “Jak udělat 1000 QSO během VKV závodu” od Vilka S51XO, přeložený Markem OK1FUI (originál viz http://www.qsl.net/ik4mhb/mcc/vhf/1000qso.htm). Jak už to tak vždycky u nás bývá, nakazil jsem tím i další členy klubu. V červenci 2009 to již vypadalo, že skutečně vyrazíme, plánování jelo na plné pecky. Už však ani nevím proč, ale nakonec z toho sešlo.

Od té doby uplynulo hodně vody a já jsem začal brát Marmoladu čím dál více pragmaticky a začal jsem si uvědomovat, že to není nejlepší volba. Je to daleko, moc vysoko, takže počasí tam bude hodně nevyzpytatelné. A tak jsem si pomalu začal snít jiné sny a Marmoláda šla do ústraní.

Jenže, to by nebyl Pepa OK1TKP, aby něco nedotáhnul do konce. Po pěti letech, těsně na konci června mi přišla SMS zpráva, zda se nechceme s Luckou připojit k Pepovi a jeho přítelkyni na takovou mikro dovolenou v Itálii završenou vysíláním z Marmolady. Nebudu to protahovat, stejně je již jasné, že jsme souhlasili. Pepovo nadšení bylo hodně nakažlivé, byť můj “Marmoládí sen” byl už dávno v ústraní.

Pepa měl představu, že se na Marmoladu v podstatě pojedeme jen podívat. Že to tam jen omrkneme a naostro vyjedeme až příští rok. Jenže to bych zase nebyl já, abych dělal něco jen tak okrajově, zvlášť když se tam budeme plahočit takovou dálku. A tak jsme začali přemýšlet nad výbavou, jaký udělat stožárek, jaké anténky apod., neb jsme ničím použitelným nedisponovali. V podstatě vše vzniklo pod taktovkou Pepči. Ze zamýšleného dvojčete 5el se nám však podařilo vytvořit systém jen o jedné anténě. Stačilo opravdu už jen málo (jeden konektor k anténě a sloučení), ale už jsme neměli ani vteřinu navíc, dělali jsme do poslední chvíle. Hlavně tedy Pepa TKP jakožto TechnicKá Podpora.

Na výlet jsme (Pepa, já a má přítelkyně Lucka) vyjeli z Plzně ve čtvrtek po práci. Ve Švýcarsku jsme se stavěli pro Pepovu přítelkyni a ráno už jsme se kochali jezerem Lago di Garda. Následoval přejezd do Caorle, kde jsme se cachtali v moři. Další den jsme se smažili v Benátkách a pak se hodně rychle schladili (teplota 12C) přejezdem do blízkosti Marmolady. Ještě ten večer jsme omrkli jak to vypadá u lanovky, abychom další den ráno (v neděli) netápali a šli na jistotu. Strašně jsme se těšili!

A konečně to přišlo! Neděle ráno. Co je tedy velké negativum Marmolady, je fakt, že lanovka vyjíždí v 9:00, což je přesně v čase startu obou závodů :-(. A navíc poslední odjíždí ještě před skončením AA. Ale to je prostě fakt a nic s ním neuděláme, závod z Marmolady bereme jako splnění snu a víc už to neřešíme.

Jedna ze dvou mezistanic lanovky...!

Počasí nám přálo. Mračen bylo dost, ale i modrou oblohu a sluníčko jsme viděli. Vítr žádný, prostě pohoda. Když nás lanovka vyvezla až nahoru do blízkosti vrcholu Punta Rocca, zjistili jsme, že mračna už jsou pod námi :-)

V nadmořské výšce 3265m jsou už mračna pod námi!

Výhled je z Marmolády dechberoucí! A to doslova. Při táhnutí vysílacích krámů v nadmořské výšce přes 3200m je toho dechu opravdu málo :-) K vysílání jsme si vybrali stejné místo jako před lety kluci z OK2KGB (kluci, díky moc za vaše rady a postřehy).

A jdeme! A lapáme po dechu...to nám to nechce dýchat, nechce jít...
Jsme pod dohledem našich drahých poloviček, které nás pozorují z budovy lanovky. Vidíte ty dva flíčky za sebou? Tak to je Miloš OK1MZM a za ním Pepča OK1TKP

Úkoly jsme si jasně rozdělili. Pepa se jal složit nový stožárek a anténu, já zas stan, abychom měli nějaké zázemí v případě nepříznivého počasí. Když bylo vše postavené a připravené k vysílání, jal jsem se celé pracoviště vyfotit, ale chyba lávky. Asi nejsem jediný, komu se to stalo...jenže mně se to stalo ve výšce 3265m a ještě těsně před hranou hřebenu Marmolady...Zapomněl jsem na ukotvení stanu, škobrtnul jsem o lanko a už jsem letěl s napřaženou rukou s mobilem kupředu. Nakonec z toho bylo salto, neb jsem nechtěl dopadnout na mobil :-) Dopad byl díky Bohu ještě před hranou hřebenu. Pepa na mě zíral, stál zkoprněle a nešlo mu do hlavy, proč se snažím zemřít zrovna na Marmoládě a před jeho zraky. No nic, ač trochu krvavý, oklepal jsem se vcelku rychle a šup za vysílačku.

Tak to je ten záběr, kvůli kterému se OK1MZM málem přizabil :-)!

V 10:38, tedy 1 hodinu a 38 minut po začátku závodu děláme konečně první spojení s IK4HLQ 214km. Pak dáváme výzvu a najednou se to rozjíždí, že děláme každou minutu jedno spojení a to výhradně italsky. Ta italština tomu dávala zcela nový rozměr. Už jste slyšeli Itala spustit s takovou tou jejich rychlou kadencí? Tak věřte tomu, že takto spustili všichni do posledního Itala, když jsme jim řekli, že vysíláme z Marmolady. To nadšení z jejich strany bralo za srdíčko. Marmolada je zřejmě také jejich srdeční záležitost.

Začátek byl hodně slibný. Dělat pile-up s 5 Watty a jednou 5el anténou je nevídané! Ale po čase si začínáme uvědomovat, že jsme schopni dělat jen relativně blízké stanice z I, S5 a 9A a ostatní země jsou pro nás zapovězené. V OK a OM jako by vůbec žádný závod nebyl! Do OK se nám podařila pouze dvě spojení. Sked s tátou OK1MZN z totálně utopeného QTH u Plzně (z tzv. Rádiové Studnice, JN69RS) u řeky Berounky a random spojení s OK1ELA z JN79US (díky za trpělivost!). Ani jsme nikoho jiného neslyšeli. Měli jsme z toho pocit, že OK stanice do Itálie netočí. Je to moc daleko? Důvody dosud neznáme. Pamatuji se, že jsme z jednoho vrchu na severu Čech dělali dost Italů a to i přes 800 km dalekých s 10W během Letního QRP závodu. A do té Plzně to přece také dolétlo. Je nám to záhadou. Tohle bylo trochu trpké zklamání. Přeci jen dělat spojení do rodné země má svůj půvab a nám se to bohužel nedařilo :-(.

OK1MZM řve na celou Marmoladu..."či ků kontest čku kontest italja tre barra okapa due madri..." :-!

Kuriozní bylo spojení s I3/OK1TPF, který stejně jako my dva dny před závodem, trávil dovolenou v Caorle u moře. To byla milá náhoda :-)

Počasí nám po třech až čtyřech hodinách vysílání ukázalo, kdo je na Marmoladě pánem. Dostavil se obrovský mrak a my viděli jen na pár metrů. A takto to vydrželo hodně dlouho. V té době jsme nemohli udělat žádné spojení. Jakoby to celé někdo vypnul vypínačem. V tu ránu byla na kopci zima jak v Rusku (3 až 5 stupňů, aspoň že do plusu, hi). V ten moment jsem začal v dobrém vzpomínat na únorový Zimní QRP závod, kdy mi bylo rozhodně tepleji, než teď v srpnu během Letního QRP závodu :-). Počasí pak bylo už jen horší. Dostavil se sníh, krupky, vítr, blesky. Jak jsme slyšeli první hromy, bylo jasné, že balíme. Bohužel, bylo to půl hodiny před koncem QRP závodu a ještě hodně do konce AA.

Přišly krupky, sníh, děšť...takto vypadal náš stan 3. srpna :-!

Zdraví je však přednější. Začali jsme balit. Ale to nebylo všechno. Blesky ustaly a na kopci bylo divné ticho. A bílo, nebylo stále vidět víc jak na pár metrů. Něco jsem šmudlal na zemi a když jsem se zvedl, najednou rána do hlavy, jako bych hlavu strčil do zásuvky. Tak jsem instinktivně padl k zemi. Nějak mi nedocházelo, co se děje a znovu jsem se napřímil, načež jsem dostal druhou pecku do hlavy. Tak to říkám Pepovi, a pak už slyším jen něco ve smyslu “ty vole vono to fakt dává rány”. No, měli jsme nahnáno. Makali jsme ještě rychleji. Rychle sbalit a zmizet z kopce. Obsluha lanovky už nás začala také nahánět a ampliónem řvala po celém kopci, že se blíží velká bouřka.

Prcháme z kopce pryč, jak rychle to jen jde

Přežili jsme! Zážitek si odvážíme nazapomenutelný a jsme totálně spokojeni, byť závodní skóre není nikterak oslnivé. Komplet promočené si nás dole u lanovky vyzvedávají dvě krásky s Oktávkou a my Marmoládě už jen máváme….